Håll dig i form

Fotboll är en sport som kräver att du håller igång både uthålligheten och den tekniska biten för att du ska lyckas. Men det är inte bara för fotbollsspelare som regelbunden motion är viktig, utan detta gäller för alla oss människor. Att röra på sig mer än vanligt ett par gånger i veckan gör gott för både kropp och själ, vilket visar sig i en mängd olika saker såsom att du kan koncentrera dig bättre, känner dig piggare och orkar mer i vardagen.

Hur du väljer att lägga upp din träning är självklart individuellt och någonting som du bestämmer helt själv. Det hela hänger även ihop med vad det är du vill uppnå med träningen. Är det bygga muskler som är ditt fokus så ska du självklart lägga tid på att lyfta vikter och liknande. Vill du istället få upp ett bättre flås så kan olika uthållighetsövningar passa bättre. Dock ska man inte helt och hållet utesluta den ena för det andra, utan försöka få till en bra kombination.

Använd dig utav ett löpband
Ett vanligt pass på gymmet kan se ut på en mängd olika sätt och något utav det viktigaste är att du värmer upp ordentligt. Detta är för att kroppens muskler ska vara redo för de tyngre påfrestningarna inför att träningspasset drar igång på riktigt. Du kan till exempel springa en stund på löpbandet för att få ett bra flås. Utöver i uppvärmningssyftet så kan ett löpband vara en mycket flexibel träningsmaskin som kan användas till det mesta. Löpning rent generellt går enkelt att variera genom att man ökar och sänker tempot, till exempel genom att träna i intervaller. Även träningsmiljön och underlag går att förändra genom att variera löpning på löpband med att springa inne i stan och i skogsterräng.

Variera dig för nöjets skull
Visste du att kroppen efter en period vänjer sig vid den mängd som du tränar, vilket gör att det inte ger samma resultat. Om du till exempel varje vecka kör exakt lika många träningspass, där alla ser precis identiska ut så kommer kroppen att se denna träning som en vana som endast används för att underhålla den styrka och uthållighet som man har byggt upp. För att få kroppen att åter aktivera sig och låta dig bygga upp ytterligare kapacitet så kan det vara bra att till och från förändra ditt träningsupplägg. Kanske ska du köra sneda sitt-ups nästa gång istället för raka, eller varför inte prova på en helt ny träningsform.